Jumaat, 27 Julai 2012

Cerita Aku Dan Basikal


            Aku dan basikal belum begitu lama, baru kira-kira 3 tahun aku mengenali basikal. Sebelum ini tak terlintas difikiran untuk memiliki basikal terutama mountain bike/MTB. Apalagi umur yang telah meningkat dan telah dikategorikan sebagai veteran.

          Sebelumnya aku lebih suka bermain motor besar yang aku rasa lebih mencabar. Kadang-kadang kemampuan kita untuk makan apa saja yang kita mahu telah membuatkan berat badan bertambah dengan begitu besar. Apalagi apabila umur telah mencapai lebih dari 40 tahun telah menampakkan kenaikan berat badan yang ketara. 

         Pada satu masa aku telah mengalami kemalangan dimana kaki sebelah kanan patah dan perlu dilakukan pembedahan untuk memasukkan besi. Bila berada di hospital dan hanya boleh berbaring di katil telah memberi motivasi kepada aku untuk nekad berhenti dari merokok. Mungkin ada juga kebaikannya aku mengalami kemalangan kerana aku berjaya berhenti merokok. Alhamdulillah.........bagi aku sesiapa saja yang berupaya berhenti dari merokok adalah seorang yang kuat semangat. Bukan mudah untuk berhenti merokok. Ramai yang telah mencuba untuk berhenti merokok tetapi tak ramai yang berjaya.

            Walaupun aku berjaya untuk berhenti merokok ada pula tabiat lain yang tidak begitu baik iaitu tidak dapat mengawal pemakanan. Bagi seorang bekas perokok biasanya akan cuba mencari alternetif lain untuk menghilangkan gian merokok iaitu dengan cara makan dan aku juga tiada langsung aktiviti sukan untuk mengimbangi cara pemakanan aku. Hasilnya berat badan bertambah dengan ketara, sehingga mencapai lebih 10 kg dari berat biasa. Apabila pemeriksaan kesihatan dilakukan ternyata kandungan kolestrol dalam darah adalah tinggi dan ada tanda-tanda penyakit darah tinggi.Jika berjumpa sesiapa sahaja mereka akan mengatakan pasal susuk tubuh aku yang mula mengempal. Banyak seluar yang mula tidak muat untuk dipakai. Semua ini betul-betul merungsingkan aku.

            Akhirnya aku mengambil keputusan bahawa sesuatu mesti dilakukan untuk memperbaiki diri sebelum menjadi lebih parah. Aku nekad pergi kehospital untuk untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan berkala dan perlu melakukan senaman demi kesihatan. Aku mula melakukan aktiviti bersukan dan berjogging setiap hari untuk menurunkan berat tetapi ada halangan kerana kaki aku yang ada besi akan membengkak apabila aku berjogging setiap hari. Mungkin hentakan ketika berjogging menyebabkan berlaku bengkakkan pada bahagian tersebut dan terpaksa meletakkan bantal di sebelah malam untuk menyurutkan bengkakan tersebut. Apabila dah bengkak akan terasa sakit dan tidak mampu untuk berjogging lagi atau melakukan aktiviti sukan yang lain.

           Di sini lah bermulanya aku mengenali basikal, di sebabkan tiada sukan lain yang boleh aku lakukan jadi aku membeli sebuah basikal MTB. Aku pasti basikal merupakan satu cara bersenam yang tidak akan mendatangkan kesan sampingan kepada penunggangnya. Ternyata anggapan ku benar belaka kerana dengan berbasikal tiada kesan sampingan walaupun aku mengayuh basikal setiap hari. Cuma permulaan mengayuh terasa sakit pada punggung, selama 3 hari baru sakit itu hilang dan sehingga sekarang tidak lagi terasa sakit di pungung. Dengan berbasikal juga aku boleh pergi lebih jauh dan tidak bosan kerana dapat menghayati pemandangan yang indah di sepanjang kayuhan.
 
Kayuh bersama keluarga.

         Kini berat badan ku telah pun dikurangkan sebanyak hampir 10 kg dan berada dalam berat yang hampir ideal dengan ketinggian, tiada lagi kandungan kolestrol berlebihan dalam darah dan aku masih lagi mengayuh bukan untuk menjadi juara mengayuh tetapi hanya demi menjaga kesihatan.

        Dengan mengayuh juga aku berjumpa dengan ramai kawan, aku juga menyertai jamboree untuk suka-suka dan memang aku tak pernah menang perlumbaan kerana bukan itu tujuan aku mengayuh. Sebenarnya aku bukanlah seorang yang begitu kuat, kadang-kadang cemburu juga melihat orang lain yang dapat mengayuh dengan kuat dan laju sedangkan aku hanya berkayuh santai walaupun telah berbasikal hampir 3 tahun. Ini menunjukkan manusia semuanya bukan sama, jadi kekuatan dan keupayaan tubuh manusia berbeza. Walaubagaimana pun masih ada perbezaan dengan orang yang tiada stamina langsung, aku masih berupaya mendaki bukit dengan tidak perlu menolak.
 
Pemandangan indah di atas bukit.

         Dalam dunia MTB ini terdapat pelbagai ragam manusia dan yang paling aku tak suka ialah sifat manusia yang suka berbangga-bangga dengan kebendaan. Sikap suka menunjuk-nunjuk basikal mahal mereka dan memandang rendah kemampuan orang lain. Selain dari itu ada juga yang mengecilkan keupayaan orang lain kerana ketidak upayaan mengayuh. Sikap berbangga dengan keupayaan memiliki basikal yang lebih mahal dan mempunyai skil menunggang yang baik jelas kelihatan tapi biarlah mereka dengan dunia mereka. Aku tetap dengan tujuan aku mengayuh iaitu untuk mendapat kesihatan yang baik.

         Sekarang aku kerap berkempen kepada kawan-kawan supaya berkayuh kerana berbasikal adalah satu aktiviti yang menyeronokkan di samping dapat mengeluarkan peluh. Kepada kawan-kawan yang asik mengeluh berkaitan berat badan dan kesihatan...jom kita kayuhhhh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan