Jumaat, 7 Disember 2012

Cerita Pasal Jantung

Salammm............lama betul rasanya tak menulis di sini. Kekadang tu rasanya nak menulis tapi belum ada berkesempatan. Di samping dengan tugas hakiki ada pula tugas sampingan baru iaitu melatih anggota pasukan keselamatan dalam satu unit yang baru hendak ditubuhkan. Unit yang saya maksudkan ialah Unit Berbasikal. Unit ini bertanggung jawab menjaga keselamatan awam dengan menunggang basikal. Banyak juga kerja dan kajian yang perlu dibuat sebelum boleh mengajar dalam unit ini. Tapi di sini saya bukan hendak bercerita berkaitan dengan unit ini, mungkin apabila unit ini sudah di lancar dengan rasminya barulah saya akan menulis panjang lebar berkaitan cerita melatih untuk unit ini.

Kali ni tergerak pula nak bercerita berkaitan dengan jantung, Kebelakang ni kerap betul dengar cerita berkaitan kematian yang disebabkan oleh kegagalan jantung berfungsi. Ianya bukan hanya melibatkan mereka yang ada masalah jantung dan orang tua tetapi melibatkan juga orang muda yang kuat dan lasak. Ada juga berita yang kita dengar penunggang basikal yang mempunyai stamina meninggal ketika menjalankan aktiviti menunggang basikal.

Oleh yang demikian saya berpendapat bahawa mangsa sakit jantung ini tidak memilih orang, siapa sahaja boleh mendapat serangan jantung. Jadi apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh kita sebagai pengayuh tegar. Mungkin ramai di antara kita yang menjalankan pemeriksaan kesihatan untuk mengetahui tahap kesihatan jantung tetapi pemeriksaan yang kita lakukan biasanya 6 bulan sekali tidak cukup untuk menjaga jantung kita. Kalau kita lihat pemain bola sepak professional yang kerap menjalankan pemeriksaan kesihatan pun boleh meninggal di tengah padang.

Orang macam kita ni pun bukannya tahu sangat pasal jantung dan hanya dengar dari mulut kemulut berkaitan jantung sedangkan orang yang cakap pun lebih kurang macam kita juga. Walau bagaimana pun satu langkah mesti di ambil demi kebaikan bersama.

Secara tidak langsung saya cuba membuat sedikit penyelidikan apakah sifat jantung dan bagaimana kita boleh lakukan untuk mengetahui keadaan jantung kita.

Maklumat pertama yang saya dapat ialah apabila kita hendak melakukan aktiviti sukan yang akan menyebabkan jantung kita berdegup laju kita mesti melakukan straching terlebih dahulu untuk mengelakkan jantung kita terus bekerja dengan kuat secara tiba-tiba. Straching yang kita lakukan akan menyebabkan jantung akan melaju secara berperingkat-peringkat. Apabila kita mengayuh kita patut memulakan dengan straching kemudian mulakan kayuhan dengan berperingkat-peringkat kepada laju. Jangan terus kayuh secara laju.

Maklumat kedua ialah dengan mengetahui berapakah kadar denyutan jantung yang efektif dan baik untuk menurunkan berat badan. Perkara ini telah saya sebut dalah artikal saya yang lepas iaitu kadar degupan jantung yang efektif ialah 200 ditolak dengan umur(200 - umur). Sekiranya umur 40 tahun bermakna 200 - 40 = 160 degupan/seminit. Jadi kalau nak melakukan aktivit menurunkan berat badan pastikan lakukan senaman sehingga jantung kita dapat mencapai degupan ini.

Maklumat ketiga dan yang paling penting ialah dengan mengetahui berapakah degupan jantung maksima bagi kita berbanding dengan umur. Sekiranya jantung kita bedegup melebihi dari kadar maksima ini adalah bahaya. Cara untuk mengetahui kadar maksima jantung ialah dengan menggunakan formula ini:

              Bagi berumur bawah 30 tahun ialah 220 - umur. Contoh jika berumur 29 tahun
                          220 - 29 = 191 degupan/seminit

              Bagi yang berumur lebih 30 tahun formulanya ialah     190 - (umur-30)
                                                                                                                   2
                            contoh: jika berumur 40 tahun     =    190 - (40 - 30)
                                                                                                      2

                                                                              =     190 - (10)
                                                                                                  2

                                                                              =      190 - 5

                                                                              =      185 degupan seminit.


Itulah cara untuk mengetahui kadar maksima degupan jantung kita tapi macamana kita hendak mengira degupan jantung kita? Dan macamana kita nak tahu jantung kita telah berdegup mencapai tahap maksima?

Nampaknya kita terpaksa mengeluarkan sedikit buget untuk membeli gaget yang dapat memberitahu kita kadar degupan jantung kita. Alat tersebut ialah heart rate sport watch, jam jenis ini banyak di jual dengan pelbagai fungsi dengan harga dari RM 250 ++ hinggalah beribu-ribu bergantung jenis dan fungsinya.

Apalah sangat dengan harga dua ratus lebih berbanding dengan nyawa dan kesihatan kita tapi kekadang memang susah sikit kita nak keluar duit untuk beli alatan seperti ini. Kalau keluar duit beribu-ribu untuk beli basikal dan aksesori tak apa.....

Jam tersebut biasanya perlu di setting mengikut pengguna, maklumat yang biasa di perlukan ialah jantina, umur dan berat badan pengguna. Maklumat inilah yang akan menentukan berapakah maksima degupan jantung. Apabila maklumat ini telah di masukkan pada jam tersebut secara automatik akan dipaparkan berapakah degupan maksima bagi penguna tersebut. Biasanya banyak maklumat akan dipaparkan pada jam tersebut seperti zon efektif dan zon maksima. Jam ini juga akan memberikan amaran sekiranya jantung kita mencapai had maksima atau bila ianya berdegup terlalu perlahan. Maklumat lainnya ialah seperti masa, kadar maksima dan minima, kadar kalori yg di gunakan dan banyak lagi mengikut model yang digunakan.

Jadi apabila kita hendak melakukan aktiviti fizikal yang sedikit keras ada baiknya kita menggunakan alat ini dimana amaran akan diberikan sekiranya ada yang tak kena dengan jantung kita.

Bagi sesiapa yang memang mempunyai masalah jantung, mereka yang kerap melakukan aktiviti fizikal atau mereka yang telah berusia gunakan alat ini dan mari kita kayuh bersamaaaaaa......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan